Forskrift om ordensreglement for grunnskolen 2020

Forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Marker kommune

§ 1 Hjemmel

Med hjemmel i lov av 17. juni 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæring §§ 2-9, 2-10, 9a-1 og 9a-4, og forskrift for opplæringsloven §§ 3-5, 3-6 og 3-7, fastsettes forskrift om felles ordensreglement for grunnskolen i Marker kommune.

 

§ 2 Formål

Markerskolen skal være preget av kvalitet, omsorg, respekt, samarbeid, trivsel og medansvar. Ordensreglementet er et virkemiddel for å nå denne målsettingen og for å sikre at skolesamfunnet skal være en lærings – og arbeidsplass der alle trives. Ordensreglementet danner grunnlag for vurdering av orden og oppførsel.

 

§ 3 Virkeområde

Ordensreglementet omfatter grunnskolen. Reglementet kan ikke fravikes. I tillegg kan Marker skole lage utfyllende trivselsregler tilpasset skolens behov. Rektor fastsetter disse etter høring i skolens organer.

Ordensreglementet gjelder for alle aktiviteter, herunder også ved aktiviteter på nett og sosiale medier, i skolens regi. Ordensreglementet gjelder også skoleveien. Reglementet kan også komme til anvendelse da skolen ikke har ansvaret for elevene, forutsatt at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen og læringsmiljøet.

 

§ 4 Vurdering av elevens orden og oppførsel

Vurdering i orden og oppførsel skal foretas ut fra reglene om orden og oppførsel i dette reglement samt utfyllende trivselsregler tilpasset barne- og ungdomstrinnet. 

Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder spesielt grovt brudd på reglementet.

 

§ 5 Regler for orden

Elevene skal

  • møte presist
  • møte forberedt til opplæringen
  • ha med nødvendig utstyr
  • gjøre arbeidet til rett tid og overholde frister
  • holde orden

 

§ 6 Regler for oppførsel

Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder

  • være til stede i opplæringen
  • behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, seksuell orientering m.m.
  • bidra til et godt læringsmiljø
  • rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
  • følge skolens regler for melding av fravær
  • ta godt vare på skolens eiendeler
  • vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr
  • følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr

 

Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres

  • å mobbe
  • å utøve eller true med fysisk vold
  • å fuske eller forsøke å fuske
  • å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
  • å bruke tobakk/snus
  • å ha med og/eller benytte farlige gjenstander, med mindre dette er avtalt med lærer

 

§ 7 Sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel

Følgende sanksjoner kan benyttes ved brudd på reglene for orden og oppførsel:

  1. Muntlig irettesettelse
  2. Anmerkning
  3. Samtale med lærer eventuelt rektor.
  4. Muntlig melding til foreldre / foresatte.
  5. Skriftlig melding til foreldre / foresatte.
  6. Pålegg om å rette opp skade som er påført skolens eiendom eller eiendeler.
  7. Avtale om å møte utenom ordinær undervisningstid (tidlig oppmøte/sen avslutning).
  8. Møte med foresatte, lærer og rektor.
  9. Ved juks eller forsøk på juks i forbindelse med skolearbeid, fastsetter rektor at arbeidet annulleres og / eller benytter andre nevnte sanksjoner.
  10. Bortvisning fra undervisningen for enkelttimer eller for resten av dagen (Oppl.l. §2-10)
  11. Bortvisning fra undervisingen inntil tre dagen på 8.-10.trinn (Oppl.l. § 2-10)
  12.  Midlertidig eller permanent endring av gruppetilhørighet. Foresatte informeres.
  13.  Individuelt undervisningsopplegg.
  14. Beslaglegge mobiltelefoner o.a. utstyr for resten av dagen ved ulovlig bruk av dette
  15. Beslaglegge farlige gjenstander

 

Fysisk refsing og kollektive sanksjoner er ikke tillatt. Skolen har rett til å lage regler og ordenstiltak som skal løse problem med dårlig oppførsel.

Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner. Se http://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/orden-og-oppforsel/kollektiv-straff/ for eksempel.

 

§ 8 Anmeldelse av straffbare forhold

Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, kan skolen be om politiets bistand til å gjennomføre kontroll eller andre tiltak. Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet.

 

§ 9 Erstatningsansvar

Ved skade eller skadeverk på skolen eiendom eller utstyr kan eleven og /eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.

 

§ 10 Saksbehandling ved bruk av sanksjoner

Ved bruk av sanksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:

  • Skolen sørger for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
  • Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen
  • Avgjørelsen skal begrunnes
  • Før avgjørelse om bortvisning blir fattet, skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak
  • I alvorlige saker skal mindreåriges foresatte varsles så langt det er mulig 
  • Saksbehandling ved brudd på ordensreglementet følger reglene i opplæringslovens § 2-9, samt saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven, herunder kap. III – kap. VI enkeltvedtak.

 

§ 11 Kunngjøring

Reglementet for orden og oppførsel, både det kommunale og det lokale, gjøres kjent for elevene, foreldre / foresatte, skolens rådsorgan (SU/FAU) og ansatte hvert år ved skolens begynnelse og skal være synlig på skolen, skolens hjemmeside og kommunens hjemmeside. 

 

§ 12 Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft 1. august 2017  

Rutiner ved elevpermisjoner fra 2019

Marker skoles retningslinjer for elevpermisjoner 

Dette er Marker skoles retningslinjer for elevpermisjoner. Disse er regulert i Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 2-11 og Forskrift til opplæringslova § 3-41 .

Retningslinjene er behandlet i Elevrådet, FAU og SMU våren 2019 og gjelder fra skolestart august 2019.

 

Hvor mange dager kan man søke om?

Man kan søke om permisjon fra skolen i inntil to uker (ti skoledager). Det er opp til skolen å vurdere om en elev skal få innvilget permisjon. Skolen kan avslå søknaden selv om det er forsvarlig for den enkelte elev å få fri. Det er avdelingsleder som behandler søknaden i samråd med kontaktlærer.

 

Krav til søker

Permisjon elever har krav på:

Medlemmer av trossamfunn utenfor Den norske kirke har rett til permisjon på sitt trossamfunns helligdager dersom de søker om permisjon.

Skolen kan innvilge permisjon for:

  • Spesielle arrangementer og markeringer (politisk arbeid, organisasjonsarbeid, familiebegivenheter)
  • Idrett og kulturell konkurranse/stevne på høyt nivå

 

Det gis ikke permisjon i perioder med forberedelser og gjennomføring av:

  • Statlige kartleggingsprøver
  • Nasjonale prøver
  • Elevundersøkelsen eller andre nasjonale undersøkelser
  • Eksamener, muntlige og skriftlige
  • Prøver og vurderingssituasjoner slik det framgår av skolens terminplan/prøveplan
  • Det innvilges ikke permisjon til ferie, treningssamlinger eller liknende eller når eleven har udokumentert fravær. Det innvilges heller ikke permisjon til kjøretimer, besøk hos lege, reguleringstannlege e.l.

Søknadsfrist

Søk om permisjon i god tid før dere ønsker permisjon, helst tre uker før.

 

Slik søker du

1. Fyll ut søknadsskjema på skolens hjemmeside (man må søke skriftlig)

Søknadsskjema for permisjon sendes kontaktlærer pr. mail eller med eleven. 

2. Skolen går gjennom søknaden

Behandlingstid er vanligvis tre uker. Dersom det tar lengre tid, skal du få et foreløpig svar med et estimat for hvor lang tid skolen trenger på å behandle søknaden

 

Klage

Ønsker du å klage på vedtak om permisjon må du klage innen tre uker etter at du har mottatt svar på søknadenSe Opplæringslova §2-11.

 

Fratrekk på vitnemål

Dersom det innvilges permisjon, kan dette for elever på ungdomstrinnet søkes trukket fra på elevens vitnemål i 10Se Forskrift til Opplæringslova §3-41.

 

 

Trivselsregler barneskolen 2020-2021

Trivselsregler for elvene på barneskolen 2020 - 2021

Skoletiden defineres som tiden fra eleven forlater hjemmet for å komme direkte til skolen og til når eleven er tilbake hjemme. (Dersom eleven har opphold et annet sted på veien til /fra skolen, starter/slutter skoletiden da). Undervisningsstart er kl. 8.45, og undervisningsslutt er kl. 12.45/14.30.

Regler om hvor elevene kan oppholde seg til enhver tid

  • Fra elevene ankommer skolen og til undervisningsslutt skal elevene kun oppholde seg på skolens område*.
  • Elevene kan oppholde seg inne i eget klasserom eller i korridor ved eget klasserom før undervisningsstart og på eget klasserom i store fri fram til kl. 11.35. Alle elever skal ut kl. 11.35. Det sørges for tilsyn med elevene ute og inne 10 minutter før undervisningsstart og i de tre felles pausene, jfr. inspeksjonsplan.
  • Alle elever blir på skolen til det ringer kl. 12.45/14.30.
  • Kantinedagen på 5.-7.trinn har egne regler for store fri. 
  • 6. og 7. trinn kan i friminuttene benytte kunstgressbanen til fotball når banen er åpen. 

Diverse regler

  • Dersom elever har med seg mobiltelefon eller annet elektronisk utstyr med nettilgang og kamera til skolen, skal dette ligge avslått i veske/sekk og bare være tillatt brukt etter undervisningsslutt. 
  • Elevene bruker internett kun under tilsyn av voksne.
  • Fotografering og filming i skoletida tillates kun dersom det inngår i et pedagogisk opplegg.
  • Vi bruker kun gå-tempo inne.
  • Sykler, sparkesykler, rullebrett, rulleskøyter må ikke brukes på skolens område når skolen/SFO er åpen kl.6.45-16.45.
  • Elevene bruker hjelm på skøyteisen og på sykkelturer i skolens regi. 
  • Snøballkasting skjer kun på oppsatte blinker.
  • I klasserommene bruker elevene innesko/sokker, og yttertøy og hodeplagg henges på gangen.
  • Vi spiser ikke godterier/tyggegummi i skoletida. 
  • Vi aksepterer ikke stygg språkbruk.
  • Det skal utarbeides trivselsregler for hvert klasserom. Disse skal evalueres jevnlig. 

Reglene kan fravikes dersom lærer/ansatt har bestemt noe annet.

På foreldremøtet om høsten gjennomgås ordensregler og trivselsregler.

*Skolens område defineres som barneskolens område. Avgrenses av en rett linje fra hjørnet i sørvest på høyblokka på barneskolebygningen og mot støtta, inkluderer hinderløypa, videre fra trappa ved støtta over til kunstgressbanen, så langs gjerdet østover, deretter i rett vinkel sørover til gjerdet mot Aas, så østover langs gjerdet mot Aas, derfra over veien og nordover langs gjerdet mot naboer i øst og langs gresskanten mot Markerhallen til grensen mellom lekeplass og grusbanen på ungdomsskolen, langs grusbanen og til hjørnet i nordøst på barneskolebygningen mot ungdomsskolen.

Trivselsregler ungdomsskolen 2020-2021

Trivselsregler for elevene på ungdomsskolen 2020 - 2021

Vi ønsker en skole hvor både elever og ansatte kan ha det bra og hvor elever er i et miljø som fremmer læring. For å få til dette, må vi ha noen felles trivselsregler for orden og oppførsel (Jf. Oppl.loven § 9a).

Skoletiden defineres som tiden fra eleven forlater hjemmet for å komme direkte til skolen og til da eleven er tilbake hjemme. (Dersom eleven har opphold et annet sted på veien til/fra skolen, starter/slutter skoletiden da). Undervisningsstart er kl. 08.45 og undervisningsslutt er kl. 14.30.

Regler om hvor elevene kan oppholde seg til enhver tid

  1. Fra elevene ankommer skolen og til undervisningsslutt skal elevene kun oppholde seg på skolens område*.
  2. Elevene kan oppholde seg inne på eget klasserom eller i korridor ved eget klasserom før skolestart og i storefri fram til kl. 11.15. I storefri oppholder vi oss ute eller i rom der det arrangeres friminuttsaktiviteter (gymsal, kantine, lekserom) fra kl. 11.15. Det sørges for tilsyn med elevene ute og inne ifl. inspeksjonsplanen.
  3. Alle blir på skolen til det ringer kl. 14.30.
  4. For kantina gjelder egne regler.
  5. I regnvær kan elevene oppholde seg inne i korridor i 1.etg. Dette gjelder også ved temperaturer lavere enn -15C

Diverse regler

  1. Vi bruker ikke yttertøy inne.
  2. Mobiltelefon skal være avslått og oppbevares i mobilhotell i klasserommene.
  3. Fotografering/filming i skoletiden tillates kun dersom det inngår i et pedagogisk opplegg.
  4. Vi bruker gå-tempo inne.
  5. Snøballkasting er ikke tillatt.
  6. Vi aksepterer ikke stygg språkbruk
  7. Vi spiser ikke godteri eller drikker brus i skoletida.
  8. Det skal utarbeides og jobbes jevnlig med trivselsregler for hvert klasserom.

Reglene kan fravikes dersom lærer/ansatt har bestemt noe annet.

På foreldremøter om høsten gjennomgås ordensregler og trivselsregler.

*Skolens område defineres som ungdomsskolens område. Dette er området innenfor sandvolleyballbane, skaterampe, grusbane og ballbinge. I nord avgrenset ved linjen svømmehall-sandvolleyballbane. I sør avgrenset av vei. Etter søknad til rektor kan 10.trinn forlate skolens område i storefri etter påskeferien.