Hva gjør en støttekontakt?

En støttekontakt kan for eksempel

  • besøke deg hjemme.
  • bli med på biblioteket, kino, kafé eller andre arrangementer.

Støttekontakt og bruker bestemmer sammen hva de vil gjøre, og tilpasser aktiviteter etter ønsker og behov. 

Hvem kan få støttekontakt?

Mange trenger en støttekontakt. Det kan være fordi:

  • De synes det er vanskelig å gå ut alene.
  • De trenger hjelp til å være med på fritidsaktiviteter.
  • De har få venner eller familie, og føler seg ensomme.

Støttekontakt er et tilbud for personer og familier som trenger hjelp på grunn av:

  • Funksjonshemming
  • Alder
  • Vanskelige sosiale situasjoner

Dette kan gjelde for eksempel:

  • Personer som bruker rusmidler
  • Personer fra andre land og kulturer
  • Personer med psykiske problemer

Søknadsskjema og saksbehandlingstid

Søknadsskjema for pleie- og omsorgstjenester

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge. 

Evt. klage kan rettes til post@marker.kommune.no
NB: Send aldri sensitive opplysninger via e-post. Da bør følgende kommunikasjonskanal benyttes: e-Dialog.