Hvem kan få tjenesten?
Du kan få bistand fra hørselskontakten hvis du har
- nedsatt hørsel og har blitt undersøkt av en spesialist som har bekreftet at du har nedsatt hørsel, men du trenger ikke nødvendigvis å bruke høreapparat.
Du kan få bistand fra synskontakt hvis du har
- skriftlig og ny oppdatert dokumentasjon fra øyelege eller optiker, hvor det står beskrevet øyediagnose og visus.
- visus mindre enn 0,33 på best øye med optimal korreksjon. Hvis du har tilleggs diagnoser som påvirker synet kan disse kriteriene variere.
- Det er ønskelig med brilleseddel.
- Lesebriller må være optimale.
Lån ved midlertidig / kortvarig behov
Om du har et midlertidig / kortvarig behov for hjelpemidler (under to år), kan du låne dette på kommunalt hjelpemiddellager, som er hos INNOVI. Hjelpemidlene er ikke spesielt tilpasset, men skal dekke et generelt behov.
På INNOVI kan man blant annet låne toalettforhøyere, dusj-/toalettstoler, manuelle rullestoler og rullatorer.
Lån ved varig behov
Har man varig (over to år) og vesentlig innskrenket funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan man få stønad til hjelpemidler fra folketrygden via NAV Hjelpemiddelsentral. Hjelpemidler ved livets sluttfase anses som hjelpemidler på varig lån.
Det finnes mange forskjellige hjelpemidler som kan hjelpe deg i hverdagen. Alt fra enkle hjelpemidler som en rullator eller dusjstol, til avanserte tekniske hjelpemidler som bil, kommunikasjonsutstyr eller heiser.
For å søke om hjelpemidler for varig behov kontakter du kommunal formidler som er ergoterapeuter eller fysioterapeuter som bistår i søknadsprosessen.
Det du trenger å gjøre er å beskrive hvilke aktiviteter i hverdagen du har vansker med å klare selv.
Vedlikehold og reparasjon av hjelpemidler
Du kan henvende deg til INNOVI for å få hjelp til vurdering om reparasjon av ditt hjelpemiddel.
INNOVI reparerer kortidshjelpemidler, og foretar enklere reparasjoner på hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral. Mer omfattende reparasjoner foretar teknikere på NAV Hjelpemiddelsentral. INNOVI bistår med innlevering og utlevering.
Levering hjem og levere tilbake
NAV Hjelpemiddelsentral leverer hjelpemidler til INNOVI en gang i uken.
Dersom du ønsker eller har mulighet til å hente hjelpemiddelet selv, må du gi beskjed til den som hjelper deg med å søke. Da vil du få beskjed når hjelpemiddelet er klart til henting i din kommune.
Hvis du ikke kan hente hjelpemiddelet selv, eller hjelpemiddelet krever enkel montering, vil du få hjelp av INNOVI som vil levere og montere det hjemme hos deg. Større installasjoner sørger NAV Hjelpemiddelsentral for. Det vil bli gjort avtale med deg om tidspunkt for levering.
Tilbakelevering
Du kan levere tilbake hjelpemiddelet hos INNOVI.
Hvis hjelpemiddelet er vanskelig å få med seg, må demonteres eller det er vanskelig for deg å levere det av andre årsaker, kan INNOVI komme og hente hjelpemiddelet. Ring INNOVI for å melde fra om behov for henting eller demontering.
Overføring av hjelpemidler til andre
Hjelpemidler skal ikke overføres til andre uten at det tas opp med NAV Hjelpemiddelsentral.
Syns- og hørselshjelpemidler
Syn- og hørselskontakt i kommunen tilbyr tjeneste til personer med nedsatt syn, nedsatt hørsel og personer med kombinert syn- og hørselstap. Det er oftest en ergoterapeut som har denne rollen.
Syn- og hørselskontakt bistår deg med en grundig kartlegging og å søke på hjelpemidler til NAV hjelpemiddelsentral. De er ansvarlig for opplæring i bruk av hjelpemidlene og enklere montering.
De kan henvise deg videre til NAV Hjelpemiddelsentral hvis det er behov for det.
Syn- og hørselskontakt kan ikke bestille briller eller høreapparat.
Service og reparasjon av hørselshjelpemidler
Har du spørsmål om service og reparasjon av hørselshjelpemidler (ikke høreapparat) så kan du kontakte syn- og hørselskontakten for bistand.